همشهری آنلاین: به لطف پیمان بین‌المللی محافظتی که میان ۱۲۶ کشور مختلف جهان به امضا رسیده‌است،‌اکنون چند گونه از کوسه‌ها و سفره‌ماهی‌ها از محافظت بیشتری بهره خواهند برد.

براساس گزارش ساينس الرت،‌ اين پيمان جديد نتيجه مهم نشست بزرگ زيست‌محيطي است كه به تازگي در مانيل فيليپين برگزار شده‌است و نشان از آن دارد كه اصلي‌ترين عوامل بين‌المللي در نهايت براي محافظت از جانداران مهاجرت‌كننده خشكي، زير آب و آسمان‌ها پيشگام شده‌اند.

پيمان محافظت از گونه‌هاي مهاجر حيات وحش شدت محافظت از گونه‌ كوسه‌هاي نهنگي، انجل و كوسه‌هاي خجالتي،كوسه‌هاي آبي، گيتارماهي‌ها، سفره‌ماهي‌هاي خالدار كه همگي در ليست قرمز انقراض قرار دارند، افزايش و شدت بيشتري خواهد يافت.

كوسه‌هاي نهنگي و كوسه‌هاي انجل به صورت ويژه در معرض انقراض جدي‌تري قرار دارند از اين رو به ضميمه اول پيمان محافظت از گونه‌هاي مهاجر افزوده شده‌اند تا قدرتمند‌ترين اقدامات محافظتي به آنها اختصاص يابد.

اين به آن معني است كه كشورهاي امضا كننده متعهد مي‌شوند شكار اين جانداران را ممنوع اعلام مكنند، كه اين ممنوعيت براي گونه‌هاي ضميمه اول شدت بيشتري دارد، از زيستگاه‌هاي آنها محافظت كنند، مسير مهاجرت آنها زا از موانع و دشواري‌ها پاكسازي كنند و عواملي كه خطر انقراض آنها را افزايش مي‌دهد، كنترل كنند.

اين معاهده براي كوسه نهنگي آرام، بزرگترين گونه ماهي در جهان، خبر بسيار خوبي است. اگرچه اين گونه در بسياري از مكان‌هاي جهان محافظت‌شده‌است، اين معاهده مي‌تواند دامنه محافظت‌ها را به نقاطي مانند موزامبيك، ماداگاسكار، پرو و تانزانيا گسترش دهد.

ديگر گونه‌ها در ضميمه دوم معاهده قرار گرفته‌اند،‌ و اين نيز به معني محافظت بيشتر و كنترل‌شده تر از اين گونه‌ها است. كوسه آبي يكي از گونه‌هايي است كه باوجود قرار گرفتن در ليست جانداران درحال انقراض، مديريتي در زمينه محافظت از آن وجود نداشت و سالانه 20 ميليون كوسه آبي توسط ماهيگيران صيد مي‌شوند. اكنون ضميمه دو اين معاهده به صنعت ماهيگيري جهان فشار وارد مي‌آورد تا ماهيگيري محلي را براي محافظت از اين گونه تحت كنترل شديد قرار دهد.

چندين گونه از موجودات زميني نيز در اين معاهده تحت محافظت بيشتر قرار مي‌گيرند، 10 گونه كركس قديمي، يوزپلنگ‌ها و شيرها در ضميمه دو و شامپانزه‌ها در هردو ضميمه اين پيمان قرار گرفته‌اند.

کد خبر 387532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha